Ezekkel a hasznos tippekkel lesz igazán mesés a téli esküvő

esküvő - sziráki kastélyAmikor valaki esküvőről álmodozik, akkor az valószínűleg egy verőfényes nyári lakodalom lenne, amely igazán különleges tud lenni. Vannak azonban olyanok is, akik egy téli napra tennék mindezt, hiszen a szikrázó fények és a havas táj sokat hozzádobhat az ifjú pár és a násznép hangulatához. De vajon, hogyan lesz igazán mesés egy ilyenkor tartott esemény? Cikkünkben hasznos tippekkel szolgálunk ehhez!

Miért legyen télen az esküvő?

Biztosan sokan gondolják úgy, hogy például egy januárban tartott rendezvénynek több a hátránya, mint előnye. Ez azonban közel sem így van, hiszen egy zárt térben tartott lakodalom esetén szinte fel sem tűnik majd, hogy kint repkednek a mínuszok. A bérelt helyszínek ilyenkor is tudnak ugyanolyan melegek lenni, mint nyári időszakban, tehát a hőmérséklettel biztosan nem lehetnek gondok.

Olvass tovább

Caligari szekrénye – némafilm élő zenével

caligari szekrénye némafilmAz összművészetek iránt elkötelezettek szemszögéből nézve pompás ötlet cirka százéves némafilmeket progresszív élő zenével összekapcsolni. Ilyen volt a Szóljon hangosan a néma sorozat Budapesten az Odeon Moziban (XIII. ker). Az előadások sorából kiemelkedett a Dr. Caligari, eredeti címén a Dr. Caligari szekrénye a Kanagawa, a Belle Belle és a Nvyllund közös koncerttel kísérve 2012. január 3-án.

A filmről. A Dr. Caligari (eredeti cím: Das Cabinet des Dr. Caligari) forradalmian új stílusú némafilm 1920-ból. A német filmgyártás klasszikusát Robert Wiene rendezte Hans Janowitz és Carl Mayer forgatókönyve alapján. Horrornak is mondhatnánk, de valójában a film az egyik legkorábbi és egyben legnagyobb hatású expresszionista filmalkotás Európában. 1958-ban a világ tizenkét legjobb filmje közé szavazták.

Némafilm élő zenével

dr. caligari - film 1920A film cselekményére nem térünk ki, az megtalálható például a magyar Wikipédián. Legyen annyi elég, hogy van benne cselszövés, gyilkosság (esetleg sorozatgyilkosság), üldözés, titok, misztikum – és persze váratlan fordulat is. A történet a történetben izgalmas, lebilincselő.

A budapesti zenés bemutatóról aktuálisan Tudatmódosítás a moziban c. cikkében a Gépnarancs szerzője számolt be, az alábbiak ennek az írásnak részben kivonatolt, részben kibővített verzióját tartalmazzák.

Második etapjához érkezett a Szóljon hangosan a néma! Mi sem bizonyítja jobban a kezdeményezés sikerét, mint az, hogy a Dr. Caligarira és az ezt kísérő muzsikára minden jegy elkelt, teltház volt az Odeonban.

A Magyarhangya szervezte sorozat ötlete egyszerű és nagyszerű, minden alkalommal örülhetünk valaminek, ami régi (ez lévén a némafilm) és üdvözölhetjük azt, ami új (ez pedig az élőzene). Emellett a zene által újjáélesztett régi film az alkotómunka során újfajta kifejezőeszközökkel bővül, a kreativitás pedig határtalan.

Caligari és az ő szekrénye

dr caligari - némafilmHa Dosztojevszkij állítása igaz az orosz irodalomra, (miszerint „Mi valamennyien Gogol Köpönyegéből bújtunk elő”), akkor a mai aktív befogadó mindenképp – még ha áttételesen is – Caligari szekrényéből bújt elő.

A skizoid-lét mindennapisága felett az elvarázsoltság, az extázisra való igény hajhászása végletekig menően testet ölt a 21. században, a valós lét alapköveitől való elrugaszkodás (üdv, virtuális valóság!) pedig odáig mutathat, hogy mi is a film végi csattanó átélőivé válhatunk – nap mint nap. (Avagy én álmodom a pillangót, vagy a pillangó álmodik engem á la Dzsuang-Dszi.)

A Dr. Caligari az 1920-as évek emblematikus expresszionista opusza. Azon alkotásokhoz sorolható, melyek elsőként szerepeltették mozgóképen a történet a történetben epikus megoldását, azaz a filmben megjelenő sztoriban van még egy, s ez utóbbi válik fontosabbá a végkifejlet szempontjából. A mis en abyme-nél fokozottan zavarba ejtő (hogy stílszerűen szóljunk: ördögi és őrületbe hajszoló) az a vonás, hogy a két egymás mellé kerülő történet párhuzamosan létezik, így bár lehetséges fölállítani hierarchiát közöttük, mégsem lehetünk bizonyosak döntésünk helyénvalóságában.

És akkor a történetről mégis

Holstenwallban vásári mulatságnak örül a nép, fölbukkan egy titokzatos utazóé is a performanszok között: ő lenne Dr. Caligari, aki hű szolgája (?) Cesare segítségével riogatja a gyengébb idegzetűeket. A mese szerint Cesare átaludta eddigi életét (álom-párhuzam!), és csak mestere hívó szavára képes kiugrani az addigi transzból. Vagy ha úgy tetszik: akkor esik épp transzba, amikor fölébred, az általunk valóságnak hitt létben.

Magyar irodalmi párhuzam: A Gólyakalifa – Babits Mihály.

Ha fölkel hosszú álmából Cesare, földöntúli tudás van birtokában: minden kérdésre ismeri a választ.

Épp ennek esik áldozatul a tudatlan, ám végtelenül kíváncsi Alan, aki barátjával, Francis-szal látogat az előadásra. Miután megkérdezi, hogy meddig fog élni, nem várt replikát kap ajándékba, s innentől indul a film igazán szürreális vetülete.

A titokzatos gyilkosságok, nyomozás, leleplezés és végkifejlet mégsem az előre látható folytonossággal kecsegtet, a magát józannak gondoló Francis példáján és tragédiáján okulva beláthatjuk: sokszor a dolgok állása nem olyan kézenfekvő, ahogyan hinnénk. A valóság változatai egymás mellett zavaróan hatnak, ám önnön koherenciánk elvesztéséhez is vezethet egy ilyen őrületes kaland.

Expresszionista zaj

Élő zenével kísért némafilm

Ami a filmben a kézzel festett díszlet (nincsenek párhuzamos vonalak!), az a keddi vetítésen a zene is volt egyúttal. A BelleBelle / Nvyllund / Kanagawa volt felelős a mostani talpalávalóért, a táncolható (?) zene a moziban lábrángásra késztet, jobb híján.

Az előző etapban az Amoeba aláfestése volt kiemelhető: alázattal egyesült a mozival, így megteremtve egy rendkívül kellemes (vagy kellemetlen – hangulatfüggő) muzsikát a német nagyvárost témájául emelő filmhez. A mostani hármas is részben követte a megkezdett hagyományt, ám az ő koncertjük inkább volt önálló zene, mint a filmmel együtt lélegző. Az eltalált párosítások (kép és zene nyelve közti sikeres fordítás) mellett ugyanis volt néhány kizökkentő mozzanat, amikor a zene hullámzása nem simult olyan szorosan a vásznon zajló eseményekhez.

A zene progresszivitása és a némafilm hajdan forradalmi formavilága így is egymásra talált.


Olvass tovább